.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تاريخ كهن ساري، فراموش‌شده در مركز اداري
شهر ساري را در قرن نخست هجري سپهبد فرخان حاكم طبرستان به نام پسر خود سارويه بنا كرد و پس از آن يزد بن مهلب سردار اموي اين شهر را ويران كرد، منصور خليفه عباسي شهر ساري را فتح و مسجدي در آن بنا كرد؛ از آن پس ساري مركز سادات زنديه و مرعشي شد...

اگر چه اغلب مردم كشور بخشي از مازندران را با نام ساري مي‌شناسند، اما تاريخ كهن و باستاني ساري و جاذبه‌هاي متنوع گردشگري آن در مركز اداري استان مازندران فراموش شده است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس ، ساري مركز استان مازندران و مهم‌ترين منطقه‌ استان به شمار رفته و يكي از جذاب‌ و زيباترين مناطق شمالي كشور است.
بر اساس آخرين تقسيمات سياسي كشور شهرستان ساري از چهار بخش مركزي، چهاردانگه، ميانرود و دودانگه تشكيل شده است.
شهر ساري را در قرن نخست هجري سپهبد فرخان حاكم طبرستان به نام پسر خود سارويه بنا كرد و پس از آن يزد بن مهلب سردار اموي اين شهر را ويران كرد، منصور خليفه عباسي شهر ساري را فتح و مسجدي در آن بنا كرد؛ از آن پس ساري مركز سادات زنديه و مرعشي شد.
در سال 260 هجري قمري، يعقوب ليس صفاري اين شهر را تصرف كرد سپس شهر به دست اسماعيل ساماني افتاد و زماني هم آل‌زيار و آل بويه به ساري دست يافتند، در 424 هجري قمري محمود غزنوي وارد ساري شد، سپس مرعشيان به ساري مسلط شدند و در سال 795 تيمور لنگ مردم مازندران و از جمله مردم ساري را قتل عام كرد، اما بعدها در زمان صفويه بناهايي در شهر ساري ساخته شد.
مهم‌ترين آثار تاريخي و اماكن مذهبي اين شهرستان مقبره ملا‌مجد الدين، امامزاده يحيي، امامزاده عباس، مسجد جامع و بناهاي خزر آباد متعلق به دوره صفويه و قلعه مازيار در چهاردانگه است.
جاذبه‌هاي شهرستان ساري بيشتر به خاطر مركز استان بودن، سواحل درياي مازندران، دشت‌ناز ساري و جنگل‌هاي سرسبز است.
اين شهر داراي قدمت تاريخي كهن است و در زمان سلوكيه به نام سيرنيكس شناخته ‌شده است، بعدها در دوره ساساني به سارويه و در ادوار اسلامي به ساريه و ساري تغيير نام داد، شهرستان ساري از طبيعتي گيرا، جذاب و بسيار ارزشمند برخوردار بوده و همواره مورد نظر حكام محلي قرار داشته است، به همين لحاظ عمارت‌ها و كاخ‌هاي قديمي در كنار طبيعت جذاب، مهم‌ترين ديدني‌هاي اين منطقه را تشكيل مي‌دهند.
خزرآباد، سواحل زيباي درياي مازندران، آبشار داراب‌كلا، پارك‌جنگلي ميرزا كوچك‌خان، پارك جنگلي شهيد زارع، پناهگاه حيات‌وحش دشت ناز، رودخانه‌هاي متعدد، غار هيلدو و مجموعه تالابي سراندون و بالندون مهم‌ترين مناطق طبيعي و ديدني اين منطقه را تشكيل مي‌دهند.
آب انبار ميرزا مهدي، آب انبار نو، امام‌زاده عباس، امامزاده يحيي، امام‌زاده عيسي بن كاظم(ع) و بقعه شاطر گنبد، برج رسكت، برج سلطان زين العابدين و مجموعه كاخ‌هاي فرح‌آباد از جمله مهم‌ترين مكان‌هاي تاريخي و ديدني اين منطقه به شمار مي‌آيند.
شهرستان ساري با برخورداري از چند هتل و مجموعه تفريحي ـ رفاهي جنگلي و ساحلي در فرح‌آباد‌،‌ وجود كارخانه‌هاي بزرگ صنايع چوب و كاغذ، دارو سازي، نساجي و فرآورده‌هاي غذايي،‌ فرودگاه بين‌المللي ساري و امكان بهره‌برداري از ذخيره آب سد شهيد رجايي در توليد محصولاتي مانند برنج، مركبات، پنبه و دانه‌هاي روغني همراه با شبكه‌هاي آبياري مدرن از توسعه نسبتاً مناسبي در استان برخوردار است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

دلباخته فرح آباد 1 فروردين 1388
آفرين بر اين دوست گرامي كه مختصري از ساري نوشتند ولي واقعاً بايد بر احوال اين مردم تاسف خورد كه هنوز به جاي فرح آباد در پاره اي از موارد از لفظ پر قباحت خزر آباد استفاده مي شود و در اين نوشتار نيز متاسفانه در دو سه جا از اين لفظ استفاده شده است. اكثر مورخان خزر را نام قومي مهاجم شبيه صهيونيست ها مي دانسته اند كه به اين منطقه حمله نموده و مردم را قتل عام كرده و تعدادي را نيز به اسارت به آنسوي درياي مازندران برده اند و حال بيخبران از تاريخ نام اين قوم شبه صهيونيستي فاسد را بر روي منطقه گذاشته و آن را تكرار مي كنند. متاسفانه تعدادي از عناصر در بخش تقسيمات كشور با سوء استفاده از حضور خود در آن گزارشات نادرستي را به وزارت كشور ارسال مي كنند و با دروغبافي روستاي ديگري كه به اندازه يك چهارم فرح اباد و به اندازه يك ششم سه روسناي متصل به فرح اباد مي باشد را به قدري براي مسئولان وزارت كشور بزرگ جلوه مي دهند و نابخردانه نظر مي دهند كه آن روستا براي مركزيت بخش منطقه رودپي مناسب است. استانداري مازندران بايد دقت نمايد تا اين افراد سوء استفاده كننده را طرد نمايد زيرا ارزش تاريخي و توريستي فرح اباد و بزرگي و عظمت آن به حدي است كه بادي به طور جدي از آن مواظبت نمود تا از حالت مركزيت در منطقه خارج نشود و نام ديگري غير از فرح اباد براي اين منطقه جعل نشود. ضمن اينكه هرگز نبايد به مركز بخش منطقه غير از فرح اباد حتي فكر شود.
سید مهدی احمدی 1 فروردين 1388
شهرساری را سپهبد فرخان به نام پسرش نامگذاری نکرد بلکه ایشان نام ساری را بر روی دخترش نهاد و اورا سارویه نامید دلیل این مطلب این است که ساری قدمتش به زمان هخامنشیان میرسد و لذا از قبل نام ساری بوده است
faeze 5 فروردين 1392
اگه تصویر داشت عالی بود

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.086 seconds.